EEN KIJKJE ACHTER DE SCHERMEN BIJ
Wundernacht-oprichter Wout Arets

booking100-instavlnr.: Roos, Wout, Gio & Julius vierden hun 100e boeking

Je dromen najagen, hoe pak je dat aan? De beste leerschool: afkijken bij toppers die je voor gingen. Tijd dus voor een kijkje achter de schermen bij een inspirerend persoon, iemand die al zijn zekerheden opzij zette en iets voor zichzelf begon. Dit keer: Wundernacht-oprichter Wout Arets (28) over de diepte- en hoogtepunten van het opzetten van je eigen bedrijf.

Vertel eens Wout, wat is Wundernacht precies?
‘Wundernacht is een Amsterdamse start-up die verrassingsavonden organiseert die zijn gecureerd door locals. Wij (Julius en ik) zijn nu ongeveer anderhalf jaar actief en hebben inmiddels meer dan 150 Wundernachten verkocht. Op een Wundernacht bezoek je twee verschillende locaties die op basis van een vooraf ingevulde vragenlijst worden bepaald. Per sms krijg je gedurende de avond je volgende locatie toegestuurd.’

Wundernacht

Hoe ben je op het idee gekomen om Wundernacht op te richten?
‘Toen als freelance creative werkte, organiseerde ik af en toe “bier-en-pizza-avonden” waarbij we met een groep vrienden uit de creatieve industrie nieuwe ideeën bedachten. Wundernacht kwam voort uit het “probleem” dat je vaak ’s avonds ergens een hapje wil eten maar eigenlijk niet weet waar. Je wil niet steeds bij dezelfde zaak zitten en hebt vaak geen zin het heel internet af te struinen. Wundernacht is zowel leuk voor iemand in eigen stad, maar vooral wanneer je in een vreemde stad bent en je de stad wel als local wil ervaren.’

Eerst kon je kiezen uit 3 verschillende soorten pakketten, maar sinds kort is er nog maar één soort Wundernacht. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen?
‘We merkten dat de verschillende pakketten voor te veel verwarring zorgden bij potentiële klanten. De verschillen tussen de pakketten waren te klein en de keuzemogelijkheden riepen vooral vragen op. Daarbij hebben we geleerd dat het beter is om eerst één product te perfectioneren en zodra dit goed loopt pas te gaan kijken naar nieuwe mogelijkheden. Als start-up ben je constant aan het experimenteren.’

Wat is het leukste aan het opzetten van een eigen bedrijf?
‘Het coolste vind ik dat je echt iets doet waar je voor honderd procent achter staat. Je werkt aan je eigen idee en niet aan dat van iemand anders. Er zijn nu mensen die een product kopen dat wij verzonnen hebben en daar ook nog eens blij van worden. Dat geeft voldoening en motivatie. Daarbij vind ik het persoonlijk fijn om “eigen baas” te zijn, wat ik als freelancer ook was. Deze vrijheid vind ik belangrijk.’

Wundernacht
En wat zijn de mindere kanten aan het hebben van een eigen bedrijf? Welke dieptepunten heb je tot nu toe meegemaakt?
‘De mindere dingen staan in contrast met de leuke dingen. Wanneer we feedback krijgen, neem ik dat persoonlijk op. Het “eigen baas” zijn brengt meer onzekerheden en risico’s met zich mee, je bent verantwoordelijk voor je eigen boterham en wanneer je groeit ook voor die van je personeel. Dieptepuntjes zijn er wanneer het even niet botert met mijn mede-co-founder, er een gespannen sfeer hangt op kantoor en we minder openstaan voor elkaars mening.’

Tot slot ben ik natuurlijk wel benieuwd: met wat voor avond kan iemand jóu verrassen?
‘In Shanghai en Hong Kong heb ik geleerd: ‘the dirtier the kitchen, the better the food‘. Ik word dus graag verrast met de tentjes waar je zelf nooit een stap binnen zou zetten en waarvan je moet weten dat het eten er verschrikkelijk goed is.’

Wundernacht

Meer weten of zelf een Wundernacht ervaren? Kijk dan op www.wundernacht.com of volg @wundernacht en @woutarets op Instagram.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *